شرکتهای زیادی از انواع محتوا برای جذب مشتری و افزایش درآمد استفاده میکنن. همین هم باعث شده که نیاز به استخدام سئوکارها بیشتر از قبل باشه و هر روز آگهیهای استخدامی زیادی در این حوزه منتشر بشه. رونق بازار کار سئو و درآمد بالای بعضی از متخصصا در این حوزه، خیلیها رو ترغیب کرده که در کلاسهای آموزشی سئو شرکت کنن تا بتونن شروع به کسب درآمد کنن و یکشبه پولدار بشن. باوجود اینکه بازار کار و آینده این شغل روشنه، اما هر کسی نمیتونه در این مسیر موفق باشه.
با میزفا تولز همراه باشید تا بازار کار سئو و درآمد اون رو در ایران بررسی کنیم و از رازهای کسب درآمد بالا از سئو پرده برداریم.
راستی شما از میزفا تولز استفاده میکنید؟ بالای ۱۰ هزار نفر فقط در یک سال اخیر در ابزار سئوی میزفا تولز ثبتنام کردن و میزفا تولز کمک میکنه تا سایت شما در نتایج گوگل رتبه بهتری بگیره. طبیعتا شما که دنبال بازار کار سئو در ایران هستی باید ابزارهای ایرانی مثل میزفا تولز رو خوب بلد باشی.
خلاصه درباره این موارد حرف میزنیم:
- بازار کار سئو در ایران چطوره؟
- چرا بازار کار سئو در ایران خوب نیست؟!
- درآمد سئو در ایران
- درآمد سئو در اروپا و خارج از ایران
مسیر شغلی کارمند سئو
اگر تصمیم گرفتید وارد حوزه سئو بشید، مسیرهای مختلفی برای کسب درآمد پیش روتون قرار داره و میتونید از شغلهای عمومیتر که ارتباط کمتری با سئو دارن (مثل بازاریابی محتوا) تا مشاغل تخصصی مثل مشاوره سئو یا کارمند سئو رو انتخاب کنید.
یک کارشناس سئوی جونیور یا دستیار سئو معمولاً وظایف پایهای مرتبط با سئو و بهبود رتبه صفحات سایت رو به عهده میگیره. به تدریج با افزایش مهارت و دانش، فرد میتونه در لایههای بالاتر مثل تدوین استراتژیهای سئو و مدیریت تسکها دخیل بشه. در نهایت افراد حرفهای در این حوزه میتونن پروژههای سئوی خودشون رو دریافت کنن و تیمسازی کنن یا بهعنوان مشاور سئو با آژانسهای دیجیتال مارکتینگ همکاری کنن. بعد از چند سال کسب تجربه، متخصص سئو میتونه بهعنوان مدیر سئو با سازمانهای کوچک و بزرگ همکاری کنه.
بعضی از عناوین شغلی پرتقاضا در بازار کار سئو عبارت هستن از:
- مدیر سئو
- تولیدکننده محتوای سئو
- کپیرایتر سئو
- متخصص سئوی فنی
- متخصص لینکسازی
- برنامهنویس سئو
- استراتژیست سئو
- تحلیلگر سئو
هرکدوم از این مشاغل، شرح وظایف و درآمد مختص خودشون رو دارن.
بازار کار سئو در ایران چطوره؟
همونطور که گفتم تقاضا برای عناوین شغلی مرتبط با سئو، هر روز زیادتر میشه. برای اینکه دید بهتری پیدا کنید بیاید نگاهی به تعداد عناوین شغلی ثبتشده با کلیدواژه seo در سایت جابینجا جاب ویژن داشته باشیم:
همونطور که میبینید امروز (۱۴ آذر ۱۴۰۱) در سایت جابینجا حدود ۷۷۶ فرصت شغلی با کلیدواژه سئو منتشر شدن. در سایت جاب ویژن هم حدود ۶۳۲ فرصت شغلی با کلیدواژه سئو منتشر شده. تازه این آگهیها تقاضای بازار کار سئو هست که در سایتهای کاریابی منتشر شده. خیلی از شرکتها آگهیهاشون رو در لینکدین و شبکههای اجتماعی دیگه منتشر میکنن.
پس با یک حساب سرانگشتی - حداقل به نظر من - میشه گفت تقاضا برای استخدام نیروی سئو چندان کم نیست و نیروی خوب و حرفهای اصطلاحاً روی زمین نمیمونه :)
اما ظاهراً این دوست عزیز از بازار کار این حوزه چندان راضی نیست؛ تا این حد که مجبور به تغییر شغلش شده. مثل اینکه بازار کار انقدر هم که به نظر میاد شرایط جالبی نداره. دلیلش چیه؟ توی بخش بعد توضیح میدم.
چرا بازار کار سئو در ایران خوب نیست؟!
وقتی درباره بازار کار خوب صحبت میکنیم، باید به دو نیاز مهم توجه کافی نشون بدیم:
- درآمد، تقاضای بازار کار و امنیت شغلی
- علاقه، علاقه و علاقه!
اجازه بدید براتون یک تجربه از خودم رو تعریف کنم. سال گذشته تصمیم گرفتم علیرغم میل باطنی، مسیر شغلیم رو از دنیای تولید محتوا تغییر بدم. اون زمان هیچ چیز به جز کسب درآمد بیشتر و بازار کار خوب واسم اهمیت نداشت. به همین دلیل چند وقتی مشغول یادگیری در حوزهای بودم که خیلیها می گفتن آینده دنیا دست متخصصای این حوزهست و درآمدش عالیه.
اما اتفاقی که افتاد این بود: من نه تونستم شغلی در اون حوزه پیدا کنم و نه تونستم با اشتیاق به یادگیریم ادامه بدم! علتش هم این بود که ذهن من با دنیای کلمات و هنر گره خورده بود و من داشتم استعداد و علاقهم به نوشتن رو نادیده میگرفتم!
از دید من شاید بازار کار خراب بود! اما آیا واقعاً اینطوره؟ قطعاً نه. در مورد بازار کار سئو هم همینطوره. اما چی باعث میشه که خیلیها فکر کنن بازار کار این رشته خوب نیست و همزمان خیلیهای دیگه، در حال کسب درآمدهای میلیون تومانی و حتی دلاری باشن؟
قبل از اینکه دلایل بد بودن بازار کار سئو در ایران رو بررسی کنیم، پیشنهاد میکنم به صحبتهای آقای حیدری درباره بازار کار گوش کنید:
فقدان مهارتهای نرم در کارجوها
سئو فقط به بهبود محتواها، ارتقای رتبه صفحات سایت یا پیدا کردن خطاها محدود نمیشه. بخش بزرگی از موفقیت فردی که در این حوزه کار میکنه به مهارتهای نرم اون برمیگرده.
مهارتهای نرم (Soft Skills) مثل مدیریت زمان، قدرت مذاکره و قانعسازی، خلاقیت،تفکر انتقادی و غیره، مکمل مهارتهای سخت (فنی) هستن. وجود این مهارتها به یک مدیر سئو کمک میکنه تا:
- با آدمهای بیشتری در ارتباط باشه تا بتونه پروژههای بیشتری بگیره
- راحتتر تیمسازی کنه
- توانمندیهاش رو بهتر به نمایش بذاره
- سریعتر رشد کنه
گروه فنی مهندسی وب تایلان
مهندس مهدی سندگل اکبری
طراح سایت و سئو در زاهدان
طراحی سایت زاهدان
طراحی وب زاهدان
توسعه دهنده صفحات وب
طراحی وب سایت های تخصصی با بروز ترین دانش در حوزه دیجیتال
ارائه مشاوره و راهکار های نوین در زمینه کسب وکار های آنلاین با توجه به شاخص های عملکرد کسب وکار
فروشگاهی /پزشکی/شرکتی/شخصی